opc_loader

Koudlassen vreten en hoe voorkom ik dit?

Koudlassen vreten en hoe voorkom ik dit?

Wat is koudlassen (vreten)?

Koudlassen is een verschijnsel wat kan optreden bij het vastdraaien van schroefdraadverbindingen. Het wordt veroorzaakt door een combinatie van druk en wrijving (hogere wrijvingswaarde bij rvs). Je merkt het als tijdens het vastdraaien van een bout de schroefdraad vast komt te zitten in een moer of tapgat. En, als de bout, moer eenmaal vast zit kun je hem meestal niet op de normale manier verwijderen.

Hoe ontstaat koudlassen?

Tijdens het vastdraaien van bevestigingsmaterialen zeker borgmoeren wordt de druk tussen de contactvlakken hoger. Hierdoor ontstaat wrijving warmte en kans op beschadigen van het schroefdraadoppervlak van zowel de uit- als inwendige schroefdraad.
Deze beschadigde oppervlakken hechten vervolgens aan elkaar vast. De schroefdraadverbinding loopt vast en in extreme gevallen breekt de bout of schroef zelfs af.

Het materiaal waarvan de bout gemaakt is heeft invloed op de neiging tot vreten. Zachte materialen zijn vaak gevoeliger dan hardere materialen. Koudlassen treedt meestal op bij bevestigingsmiddelen van roestvrij staal, aluminium en titanium. gebruik daarom Weicon Anti-seize montage pasta.

Hoe voorkom ik koudlassen?

  • Aandraaien van schroefdraadverbindingen met een te hoge snelheid is een vaak voorkomende oorzaak van koudlassen. Hoe hoger het toerental, hoe meer wrijving en dus een grotere kans op draadafzetting. Draai de verbinding dus met een lager toerental vast. Dit vermindert vaak het probleem of lost het zelfs helemaal op.
  • Gebruik bij rvs bouten en moeren geen luchthamers of ander slaggereedschap i.v.m hoge wrijving en warmte die ontstaat.
  • Gebruik bijbevestigingsmaterialen smeermiddel Weicon Anti-seize montage pasta
  • Vermijd het gebruik van bevestigingsmiddelen waarvan de schroefdraad is beschadigd. Ook de aanwezigheid van vuil kan de kans op koudlassen vergroten.
  • Gebruik een bout niet om onderdelen samen te trekken of aan te duwen. Doe je dit wel, dan zorgt dit voor extra druk op het schroefdraadoppervlak. Het is beter om de onderdelen vooraf met behulp van klemmen of lijmtangen bij elkaar te brengen.
Terug